Czy salon kosmetyczny to opłacalny biznes?

Z roku na rok w Polsce wzrasta ilość salonów kosmetycznych, wykwalifikowanych kosmetologów oraz gabinetów SPA. Pojawiają się nawet w małych miejscowościach, a ich oferty cieszą się zainteresowaniem. Wiele osób tworząc swój biznesplan zastanawia się, czy salony urody wciąż są opłacalną inwestycją? Czy ogromna konkurencja nie jest wystarczającą barierą do osiągnięcia sukcesu? Nie ma reguły, ale jedno jest pewne – konkurencja jest w każdej branży.

Obawa przed konkurencją jest słuszna, jednakże wraz ze wzrostem pojawiających się na rynku salonów kosmetycznych o różnej specyfice warto zauważyć, że również wzrosło zainteresowanie tego typu usługami. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni czynnie korzystają z fachowej pomocy podczas pielęgnacji twarzy, skóry i paznokci. Szczególnie obszar manicure cieszy się zainteresowaniem wśród kobiet w różnym wieku, które doceniają fakt, że mogą wykonywać codzienne obowiązki bez obaw o perfekcyjny wygląd dłoni.

Jakie są możliwości?

Branża kosmetyczna wbrew pozorom jest bardzo rozbudowana i daje wiele możliwości pod warunkiem, że właściciel salonu ciągle dąży do poprawy jakości oferowanych usług.

– wykształcenie – zdobyta wiedza to pierwszy krok do osiągnięcia celu, który warunkuje kolejne etapy rozwoju.
– sprzęt – inwestycja w nowe technologi to jeden z aspektów podnoszenia prestiżu gabinetu
– kosmetyki – trend eco dominuje również w kosmetyce. Klienci nie chcą sztucznych i perfumowanych kosmetyków, a wysokiej jakości produktów na bazie naturalnych składników.
– szkolenia i spotkania branżowe – małe gabinety, jak i większe salony potrzebują stale nowej wiedzy, dzięki czemu specjalista jest zawsze na bieżąco
– specjalizacja – zdobywając umiejętności można postawić na konkretny obszar, który w okolicy nie jest wystarczająco wyeksponowany.

Zacznij od wykształcenia

Pojęcia „kosmetyczka” i „kosmetolog” bardzo często stosowane są jako zamienniki. Dla osób spoza branży najczęściej nie ma zasadniczej różnicy czy osobą odpowiedzialną za zabieg jest osoba tytułująca siebie jako kosmetolog czy kosmetyczka. Warto jednak pamiętać, że różnica jest zasadnicza. Wykształcenie zdobywane do uzyskania tytułu kosmetologa wiąże się z ukończeniem studiów wyższych i zapoznania się z obszarami wiedzy dotyczącymi medycznych aspektów skóry i ciała. Zatem kosmetolog ma nie tylko udokumentowaną wiedzę, ale i większe uprawnienia.

Kosmetolog wykonuje zabiegi o większej odpowiedzialności. Mimo iż nie ma prawnego rozgałęzienia obu zawodów, to w praktyce kosmetolog cieszy się większym szacunkiem w branży i większymi możliwościami rozwoju w obrębie kariery indywidualnej, jak i rozbudowania swojego salonu SPA.

Czy warto inwestować w gabinet kosmetyczny?

Argumentem za jest wzrost zainteresowania usługami pielęgnacyjnymi i odmładzającymi, natomiast argumentami przeciw jest wzrost gabinetów kosmetycznych pojawiających się w małych miejscowościach, jak i w większych miastach. Oba stanowiska silnie ze sobą konkurują, jednakże finalna decyzja o założeniu gabinetu i dalszych sukcesach zależy od podejścia oraz inwestycji. Salon to nie tylko harmonogram zabiegów, ale atmosfera i to czy klienci są zadowoleni z zabiegów. Jeśli specjalista wykonuje tylko wybrany obszar pielęgnacji, ale wykonuje je bezkonkurencyjnie, to z pewnością nie będzie narzekać na brak klientów.

Artykuł został przygotowany przez specjalistów z Instytutu Kosmetycznego Sarahline specjalizującego się w medycynie estetycznej.

Kategorie
Inne